ANALIZA EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO Z ROKU 2024 W ZAKRESIE ROZSZERZONYM
Egzamin maturalny z języka angielskiego w zakresie rozszerzonym trwa 150 minut i składa się z 10 zadań – otwartych oraz zamkniętych. Zadania te sprawdzają u maturzysty zarówno poziom opanowania sprawności receptywnych (czytania ze zrozumieniem oraz rozumienia ze słuchu) jak i produktywnych (pisania). Ważną rolę odgrywają także zadania testujące znajomość struktur leksykalno-gramatycznych. Część pisemna egzaminu maturalnego z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym rozpoczyna się od rozumienia ze słuchu, które składa się z trzech zadań.
Zadanie pierwsze polegało na wysłuchaniu przez zdającego trzech tekstów. Zadaniem abiturienta było z podanych odpowiedzi wybrać właściwą, zgodną z treścią nagrania. Za rozwiązanie tego zadania zdający mógł uzyskać 6 punktów.
Zadanie drugie polegało na dobieraniu. Zdający usłyszał dwukrotnie pięć wypowiedzi na temat pomników. Do każdej wypowiedzi należało dopasować odpowiadające jej zdanie. Rozwiązania trzeba było wpisać do tabeli. W tym zadaniu jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasowało do żadnej wypowiedzi. Za rozwiązanie tego zadania można było uzyskać maksymalnie 5 punktów.
Tegoroczne zadanie trzecie z rozumienia ze słuchu to zadanie otwarte. Polegało ono na uzupełnieniu tekstu określonymi informacjami. Zdający usłyszał dwukrotnie wypowiedź organizatora letniego obozu dla młodzieży. Na podstawie informacji zawartych w nagraniu miał uzupełnić luki w notatce, tak aby jak najbardziej precyzyjnie oddać sens wysłuchanego tekstu. Luki należało uzupełnić w języku angielskim. Za wykonanie tego tekstu zdający mógł otrzymać 4 punkty.
Zadanie czwarte to zadanie z czytania ze zrozumieniem. Polega ono na przeczytaniu tekstu pt. „Houses on Wheels” który został podzielony na cztery części oraz pytania go dotyczące. Do każdego pytania należy dopasować właściwą część tekstu i wpisać rozwiązania do tabeli. W jednej części tekstu znajdowały się odpowiedzi na dwa pytania.
Zadanie piąte to zadanie na dobieranie. Polega on na przeczytaniu tekstu pt. „Polar Bear Town”, z którego usunięto pięć fragmentów. Uczeń ma za zadanie wpisać w każdą lukę literę, którą oznaczono brakujący fragment, tak aby otrzymać spójny i logiczny tekst. Jeden fragment został podany dodatkowo i nie pasuje do żadnej luki. Za wykonanie tego zadania można uzyskać 5 punktów.
Zadanie szóste polega na przeczytaniu dwóch tekstów związanych z księgarniami. Pierwszy z nich, zatytułowany „The Dusty World of Books” to tekst, w którym należało wybrać jedną, poprawną odpowiedź do każdego z czterech pytań. Tekst drugi, natomiast, to tekst pt. „Notting Hill”, w którym należało uzupełnić po angielsku luki w zdaniach zgodnie z jego treścią, tak aby jak najbardziej precyzyjnie oddać sens przeczytanego tekstu. W każdą lukę można było wpisać maksymalnie sześć wyrazów. To zadanie jest również stosunkowo nowym typem zadania na egzaminie maturalnym, ponieważ jest zadaniem otwartym w czytaniu ze zrozumieniem.
Zadanie siódme rozpoczyna serię zadań z gatunku czytania ze zrozumieniem i rozpoznawania struktur leksykalno-gramatycznych. Polega ono na przeczytaniu tekstu pt. „Crows Can Clean Up Our Streets” oraz wybrania z podanych odpowiedzi właściwej, tak aby otrzymać logiczny i gramatycznie poprawny tekst. Należy wybrać jedną z opcji i zakreślić właściwą literę A, B, C albo D. Za poprawne rozwiązanie tego zadania uczeń może uzyskać 6 punktów.
Zadanie ósme to zadanie testujące znajomość słowotwórstwa. Polega ono na przeczytaniu tekstu pt. „Moose must stop licking cars” oraz uzupełnieniu każdej luki jednym wyrazem, przekształcając wyraz podany w nawiasie, tak aby otrzymać logiczny i gramatycznie poprawny tekst. W tym zadaniu wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych wyrazów. Za to zadanie można było uzyskać 4 punkty. W tym zadaniu należało umieć utworzyć od przymiotnika WIDE przysłówek WIDELY, od czasownika ADDICT rzeczownik ADDICTION, od przymiotnika SURE czasownik ENSURE, INSURE oraz ASSURE, a także od czasownika PREFER rzeczownik PREFERENCE.
Zadanie dziewiąte to zadanie z gramatykalizacji. Polegało ono na uzupełnieniu zdań wykorzystując podane w nawiasach wyrazy w odpowiedniej formie. Nie należy zmieniać kolejności podanych wyrazów, trzeba natomiast – jeżeli jest to konieczne – dodać inne wyrazy, tak aby otrzymać logiczne i gramatycznie poprawne zdania. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów. W każdą lukę należy wpisać maksymalnie cztery wyrazy, wliczając w to wyrazy już podane.
– Last year, Jack was involved in organising a campaign to protect penguins.
– He got soaked in the rain. He should have taken an umbrella before he set off.
– Nobody managed to find an easier solution than Susan, so we used her idea.
– She wanted to take the lift, but it was out of order that day, so she had to use the stairs.
Zadanie dziesiąte to zadanie z pisania. W tej sesji egzaminacyjnej zdający miał do wyboru następujące tematy:
- Wielu młodych ludzi decyduje się na pracę w ramach wolontariatu w trakcie wakacji. Napisz rozprawkę, w której przedstawisz dobre i złe strony takiej decyzji.
- Niedawno uczestniczyłeś(-aś) w zawodach rowerowych. Napisz artykuł, w którym zrelacjonujesz ich przebieg i wyjaśnisz, dlaczego warto, żeby młodzi ludzie brali udział w rywalizacji sportowej.
Zadaniem zdającego było wypowiedzieć się na jeden z tych tematów. Wypowiedź powinna zawierać od 180 do 280 wyrazów i spełniać wszystkie wymogi typowe dla formy wskazanej w poleceniu. Należało pamiętać o zaznaczeniu wybranego tematu zakreślając jego numer.
ROZPRAWKA
Rozprawka to wypowiedź, w której zdający rozważa zagadnienie podane w poleceniu, przedstawiając argumenty, wspierając je dodatkowymi wyjaśnieniami oraz/lub przykładami. Autor rozprawki typu za i przeciw powinien przedstawić argumenty za i przeciw, odpowiednio sygnalizując przyjęty schemat w tezie wspartej adekwatnymi argumentami i właściwym zakończeniem.
Dobrze napisana rozprawka:
– zawiera we wstępie zgodną z tematem, jasno sformułowaną tezę, która zapowiada oczekiwaną strukturę rozprawki
– w rozwinięciu omawia zagadnienie w sposób przejrzysty, logiczny; wszystkie argumenty przedstawione w rozwinięciu konsekwentnie wspierają postawioną tezę
– zawiera podsumowanie zgodne z tezą oraz argumentacją przedstawioną w rozwinięciu
– charakteryzuje się stylem formalnym.
ARTYKUŁ
W artykule publicystycznym zdający wyraża swoje stanowisko wobec problemu/zjawiska społecznego wskazanego w poleceniu. Celem artykułu jest rzeczowe przedstawienie omawianej kwestii. Artykuł może zawierać elementy opisu, sprawozdania, recenzji, komentarze odautorskie, ocenę faktów, elementy opinii oraz może także podejmować próbę kształtowania opinii czytelników.
Dobrze napisany artykuł:
– ma tytuł przyciągający uwagę czytelnika
– zawiera wstęp, w którym autor stara się zachęcić czytelnika do przeczytania tekstu, np. przywołując fakt lub anegdotę, sygnalizując temat artykułu w formie pytania, używając barwnego języka
– może zawierać pytania zachęcające czytelnika do dalszych rozważań na temat poruszany w tekście
– zawiera zakończenie, zgodne z treścią artykułu
Wnioski z analizy arkusza maturalnego:
– arkusz zawierał zadania typowe dla tego poziomu egzaminu
– arkusz nie odbiegał stopniem trudności zadań od tych z lat ubiegłych
– dobór tekstów do czytania ze zrozumieniem oraz do rozumienia ze słuchu był adekwatny do poziomu egzaminu
– test leksykalno-gramatyczny nie zawierał trudniejszych przypadków
– tematy wypracowań były bardzo przystępne. Uczeń kończący szkołę średnią nie powinien mieć żadnych problemów z podaniem wad i zalet pracy jako wolontariusz w okresie wakacji, a także powinien poradzić sobie z napisaniem artykułu z elementami relacji z wydarzenia sportowego.
Analizy dokonał:
dr Piotr Szuba
Lektor języka angielskiego w Collegium Novum